مکانیک سیالات

در اختیار قرار دادن مطالب , لینکها و موارد مورد نیاز سیالات

استفاده از تکنیک تزریق آب در خودروهای مسابقه ای

استفاده از تکنیک تزریق آب در خودروهای مسابقه ای

تزریق آب یا Water–Injection فن آوری جدیدی نیست. این تکنیک سالها در هواپیماهای جنگی استفاده می‌شده، اما به مرور زمان در ساختار خودروهای مسابقه‌ای یا Turbocharger راه یافته است.

همانطور که می‌دانیم جهت افزایش قدرت، در موتورهای Turbocharger هوا با فشار بالا به مانیفولد تزریق می‌شود و متناسبا" سوخت نیز افزایش یافته و موتور با قدرت بیشتری کار می‌کند. هرچه هوا با تقویت بالاتری وارد مانیفولد شود دمای هوای ورودی بالاتر رفته و بنابراین دمای محفظه احتراق افزایش می‌یابد که این مطلب سبب می‌شود که سوخت دچار خود- احتراقی ‌شده و موتور به ضربه (Detonation) بیفتد. جهت جلوگیری ازاین مشکل دو کار می‌توان انجام داد؛ یا از یک سوخت با اکتان بالا استفاده کرد و یا آنکه زاویه آوانس را کاهش داد که راه حل دوم خود موجب کاهش توان موتور می‌گردد. بنابراین مجبوریم، اکتان سوخت را بالا ببریم. تزریق آب در مانیفولد سبب می‌شود که دمای محفظه احتراق به میزان  65 درجه سانتیگراد کاهش یافته و احتمال خود احتراقی نیز پایین بیاید. بنابراین تزریق آب به طور غیر مستقیم و به واسطه امکان افزایش زاویه آوانس مناسب قدرت موتور را افزایش میدهد.

شرکت Aquamist در انگلستان تجهیزات لازم جهت Water–Injection را برای خودروهای مسابقه‌ای ساخته و می‌فروشد. لازم به ذکر است که انژکتور آب در این سیستمها قبل از دریچه گاز نصب می‌شود تا در سرعت و بار کم، آب خارج شده از انژکتور وارد مانیفولد نشود و در حالت F.T.  هم که دریچه گاز کاملا" باز است. ضمنا" استفاده از این تکینک سبب افزایش اندکی آلودگی(CO و HC) در موتور می‌شود که در خودروهای مسابقه‌ای قابل اغماض است.

در این صفحه می توانید تجربیات شخصی آقای دنیس را درباره پیاده کردن سیستم تزریق آب روی خودرو  Celica 4WD ST185 مطالعه کنید.

  
نویسنده : عمران عابدین زاده ; ساعت ۱٢:٠٧ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢ اسفند ۱۳۸۸
تگ ها : water-injection ، جت آب